Pepparkakstryfflar

En underbar godbit med en liten touch av jul. Som jag har hämtat ur tidningen Lantliv stora julspecial. Jag älskar tryfflar och den här tryffeln har redan blivit en favorit. Igår var jag bjuden hem till Marlene på tjejmys (Bebisen Hugo var också med och myste med oss en stund innan det var dags för honom att möta John Blund) och som gåborts-presenter gjorde jag hemmagjorda pepparkakstryfflar som vi kunde gotta i oss på kvällningen. Det var inte bara mina tryfflar vi gottade i oss det var en underbart god kycklingsallad med fetaostcreme, hemmagjorda scones, flädersaft, hallongrottor, brownies, chips och te. En salig blandning av en massa gott tillsammans med underbara tjejer och en lite kille så kan inte kvällen bli annat än lyckad.

cirka 20 tryfflar
1 dl vispgrädde
50 g florsocker
25 g smör
125 g choklad
1 tsk malen kanel
1 tsk kardemumma

1. Koka upp grädde och florsocker i en kastrull.
Lägg i smör och choklad i bitar. Låt det smälta på
låg värme.
2. Rör i kanel och kardemumma.
Låt svalna och sedan halvstelna i kylen.
3. Forma runda tryfflar med händerna. Pudra över
kakao och låt tryfflarna stelna i kylen.
Har tagit ordentliga sovmorgnar dessa två helgdagar och oj så ljuvligt. Igår på dagen pysslade jag om mig själv. En lång härlig varm dusch, hårinpackning, skrubbning, fotbad och ansiktsmask. Så skönt med ego dagar då man bara tar hand om sig själv. Guldhjärtat var i Katrineholm med de andra guldkornen och det tog sin första vinst med 5-4. Det var dom värd. Idag ska jag och några tjejer åka till fru Karls och titta på hennes pyssel. Ska bli så roligt att se vad hon har gjort för någonting och jag kan tänka mig att jag faller för något väldigt fint hon har gjort ( :

Kommentarer
Postat av: Madelene

Halkade in på din blogg, fantastiskt bra läsning! =)

2009-11-08 @ 19:29:44
URL: http://maddeluttten.blogg.se/
Postat av: Carolin

Mums vad gott det lät! Vi har troligtvis hittat bil nu, hoppas bara att den inte är såld :) Kram på er!!!

2009-11-08 @ 21:11:19
URL: http://caroliineriksson.blogg.se/
Postat av: Anna

Hej Tessan! Vilken fin blogg du har :)

Receptet lät jätte spännande! Kram Anna

2009-11-11 @ 12:31:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0